divendres, 31 d’agost del 2007

EDUCACIÓ NO FORMAL PER A LES DONES.

L’Església va controlar l’educació tant des del govern com des del púlpit. La influència es constatava a tots els nivells, la “ley de ordenación de la universidad de 1943” establia la confessionalitat religiosa de la universitat. Es va establir l’obligatorietat de l’estudi de la religió i es crea el que s’anomena "Dirección de formación religiosa universitária"
L’Església va influir en la dona de tres maneres diferents:

a) Parròquia o catequesi
A les parròquies es podia veure el paper de les dones. Les Dones es dedicaven a netejar i ornamentar l’església.
A més d’aquestes tasques també s’encarregaven de la catequesi, les dones eren el vehicle de transmissió de cultura. Les dones estaven educades per a l’acció benèfica.
b) Nous centres d’ensenyament propi regentats per congregacions religioses

L’Església crea centres per a l’educació de les dones. En els anys 40 i 50 hi ha un augment de la vocació religiosa per motius del clima de religiositat que es respirava, la manca d’homes.

c) A través d’organitzacions de dones laiques


Una organització que va tindre molta importància en l’època Franquista va ser la “Sección Femenina de la Falange”.
La “Sección Femenina” va ser fundada per Pilar Primo de Rivera. La finalitat va ser l’educació i socialització de la dona espanyola. La ideologia franquista era transmesa per la “Sección Femenina”. Obligatòria, la “Sección Femenina” s’encarregava de la formació política i social de les dones.
Les pautes de la ideologia de la “Sección Femenina”, es transmetien a través de les seues afiliades, aquestes normalment es preparaven per a ser transmissores en la que es coneixia com “Escuelas de Mando”, rebien quatre formacions concretes;
A) Formació política.
B) Formació religiosa.
C) Formació física.
D) Formació de la llar.

La ideologia es transmetia també a través de joventuts (7 - 17 anys), aquestes xiquetes es dividien per edats en;

§ 7- 10 anys MARGARITAS
§ 10- 14 anys FLECHAS
§ 14- 17 anys FLECHAS AZULES

S’agrupaven en col·legis i campaments o el que s’anomenava “Casa de Flechas”. En un sentit més extens, la ideologia es va transmetre a través del que s’anomenava "Servicio Social" que s’assemblaria al servei militar.
El “Servicio Social” tenia tres moments, en els tres primers mesos la dona rebia formació teòrica (de caràcter sociopolític) i els tres mesos següents, cobrien les deficiències que havia deixat la postguerra.
Amb el temps es va fer no obligatòria menys per a aquelles dones que volien obtenir títols professionals i acadèmics, i per a l’administració pública.
Tenien revistes pròpies com "Bazar", "Teresa" o "Medina", la “Sección Femenina” va comptar amb institucions com "Los Círculos de Medina", "Escuelas Específicas del Hogar”.
La “Sección Femenina” organitzava les anomenades “Cátedras Ambulantes” i “Campamentos”, que eren una espècie de versió franquista de les “Misiones Pedagógicas”.